Διεθνής Ημέρα Μουσείων 2015

DIE8NHS-HMERA-MOYSEIWN-2015sΜουσεία για μια βιώσιμη κοινωνία
Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, συνεχίζει το αφιέρωμα στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Το Σάββατο 23 Μαΐου θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις με θέμα τη βιώσιμη ανάπτυξη, σε συνεργασία με την περιβαλλοντική οργάνωση Καλλιστώ, την Εναλλακτική Κοινότητα Πελίτι και το κτήμα Γεροβασιλείου. Θα ακολουθήσει ξενάγηση με θέμα την επανάχρηση των αντικειμένων στο Βυζάντιο. Τέλος, στο αίθριο του Μουσείου η Μπάντα Δρόμου του Κρουστόφωνου και η ομάδα κρουστών Κρούση θα κλείσουν μουσικά τις εκδηλώσεις με κρουστά όργανα κατασκευασμένα από υλικά σε δεύτερη χρήση.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Σάββατο 23 Μαΐου 2015
19.00: Ημερίδα με θέμα: "...Ζώα, φυτά, πράγματα. Βιώσιμη ανάπτυξη και οικοσυστήματα".
Σύντομες παρουσιάσεις με θέμα τη βιώσιμη ανάπτυξη από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
  • Καλλιστώ, Περιβαλλοντική Οργάνωση για τη φύση και την άγρια ζωή (ομιλητής: Γιώργος Μερτζάνης, Δρ βιολογίας-ζωολογίας, επιστημονικός υπεύθυνος Καλλιστώς)
  • Εναλλακτική Κοινότητα Πελίτι (ομιλητής: Παναγιώτης Σαϊνατούδης, εμπνευστής και γενικός συντονιστής Πελίτι)
  • Κτήμα Γεροβασιλείου (ομιλήτρια: Αλεξάνδρα Παπαδάκη, Χημικός-Οινολόγος, Υπεύθυνη εξωτερικής επικοινωνίας στο Κτήμα Γεροβασιλείου).
Στο αμφιθέατρο Μελίνα Μερκούρη του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού.

20.00: Ξενάγηση στις αίθουσες του Μουσείου με θέμα: Η επανάχρηση αντικειμένων στο Βυζάντιο.
21.30: Μουσική εκδήλωση στο αίθριο του Μουσείου με κρουστά όργανα από υλικά σε δεύτερη χρήση. Με την Μπάντα Δρόμου του Κρουστόφωνου και την ομάδα κρουστών Κρούση.

Η είσοδος στις εκδηλώσεις είναι δωρεάν.

Πληροφορίες στο τηλ. 2313 306400

Ένα βυζαντινό παραμύθι μέσα στο Μουσείο: "Καλλίμαχος και Χρυσορρόη"

Σύντομη περιγραφή
kallimachos 1Εργαστήριο δραματοποίησης που σχεδιάστηκε με βάση το βυζαντινό παραμύθι "Καλλίμαχος και Χρυσορρόη" (ιπποτικό μυθιστόρημα του 13ου αιώνα). Στο πλαίσιο του εργαστηρίου τα παιδιά "ταξίδεψαν" στα χρόνια του Βυζαντίου με δραματοποίηση, παιχνίδι και θέατρο μέσα στις αίθουσες του Μουσείου.
Όσο τα παιδιά συμμετείχαν στο εργαστήριο, οι γονείς τους άκουσαν το ίδιο παραμύθι σε συνδυασμό με ξενάγηση στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου, ιδιαίτερα στις αίθουσες που περιλαμβάνουν αντικείμενα στα οποία γινόταν αναφορά κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου. Το κλείσιμο της όλης δραστηριότητας ήταν τα παιδιά να παρουσιάσουν στους γονείς τους τη δραματοποίηση της τελευταίας σκηνής του παραμυθιού.

Στόχοι
Βασικός σκοπός του εργαστηρίου δραματοποίησης ήταν τα παιδιά να ψυχαγωγηθούν και να βιώσουν μια ευχάριστη εμπειρία μέσα στο Μουσείο. Επίσης, το εργαστήριο στόχευε στην εξοικείωσή τους με τον χώρο του Μουσείου, μέσω της βιωματικής συμμετοχής και της αφήγησης, όπως και στην επαφή τους με τον βυζαντινό πολιτισμό, μέσω συσχετισμών με εκθέματα της παλαιοχριστιανικής και της μεσοβυζαντινής περιόδου αλλά και μέσα από την επαφή με ένα δείγμα βυζαντινής λογοτεχνίας. Αποσκοπούσε, τέλος, στην εξοικείωση των παιδιών με τη δραματοποίηση, μέσα από την ανάληψη ρόλων και το παιχνίδι, στην ανάπτυξη της φαντασίας τους και στην παραγωγή νέου λόγου.

Συντελεστές
kallimachos 2Ο σχεδιασμός του εργαστηρίου δραματοποίησης ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας του Τομέα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μ.Β.Π. με τις κ. κ. Μάρθα Κατσαρίδου, εκπαιδευτικό - παιδαγωγό θεάτρου, και Άννα Μπεζιργιάννη, εκπαιδευτικό, οι οποίες και το υλοποίησαν. Στον σχεδιασμό συμμετείχε επίσης η κ. Αναστασία Κουτσουδάκη, αρχαιολόγος - ξεναγός, ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού της Μουσειολογίας του Α.Π.Θ.

Ένα παραμύθι μέσα στο Μουσείο: "Οι Μάγοι από την Ανατολή"

Σύντομη περιγραφή
Magoi 01Εργαστήριο δραματοποίησης παραμυθιού με παιχνίδι και θέατρο, που βασίστηκε στο ομώνυμο παραμύθι από το βιβλίο του Φίλιππου Μανδηλαρά "Ο μεγάλος ίσκιος και οι Τσιγγάνοι". Το βιβλίο αφηγείται την ιστορική πορεία των Ρομά ανά τους αιώνες μέσα από κείμενα που βασίζονται σε ιστορικές πηγές. Σύμφωνα με την ιστορία που επιλέχτηκε για το εργαστήριο, κατά τη βυζαντινή περίοδο (11ος αι. μ.Χ.) ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ο Μονομάχος αντιμετώπισε μια δύσκολη κατάσταση στην Κωνσταντινούπολη χάρη στη βοήθεια των Τσιγγάνων. Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής δράσης η αφήγηση συνδυαζόταν με παιχνίδι, θέατρο και τεχνικές δραματοποίησης, οι οποίες βοηθούσαν τα παιδιά να ξεδιπλώσουν και να κατανοήσουν το παραμύθι μέσα από μια βιωματική προσέγγιση.
Όσο τα παιδιά συμμετείχαν στο εργαστήριο, οι γονείς τους άκουσαν το ίδιο παραμύθι σε συνδυασμό με ξενάγηση στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου, ιδιαίτερα στις αίθουσες που περιλαμβάνουν αντικείμενα στα οποία γινόταν αναφορά κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου. Το τελευταίο μέρος της όλης δραστηριότητας ήταν τα παιδιά να παρουσιάσουν στους γονείς τους το παραμύθι, με βάση επιλεγμένες σκηνές.

Στόχοι
Βασικός σκοπός του εργαστηρίου ήταν τα παιδιά να ψυχαγωγηθούν και να βιώσουν μια ευχάριστη εμπειρία μέσα στο Μουσείο. Στόχοι του εργαστηρίου ήταν ακόμη οι μαθητές/τριες να έρθουν σε επαφή με τη βυζαντινή ιστορία όπως και με τον βυζαντινό πολιτισμό, καθώς κατά τη δραματοποίηση γίνονταν συσχετισμοί με αντικείμενα της αντίστοιχης χρονικής περιόδου που εκτίθενται στο Μουσείο. Επίσης, να μάθουν για την ιστορική διαδρομή των Τσιγγάνων και για τον ρόλο που έπαιξαν στο συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός. Τέλος, να εξοικειωθούν με τη δραματοποίηση μέσα από την ανάληψη ρόλων και το παιχνίδι και να ασκηθούν στην παραγωγή νέου λόγου.

Συντελεστές
Magoi 02Ο σχεδιασμός του εργαστηρίου δραματοποίησης ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας του Τομέα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μ.Β.Π. με τις κ. κ. Μάρθα Κατσαρίδου, εκπαιδευτικό - παιδαγωγό θεάτρου, και Άννα Μπεζιργιάννη, εκπαιδευτικό, οι οποίες και το υλοποίησαν. Στον σχεδιασμό συμμετείχε επίσης η Αναστασία Κουτσουδάκη, αρχαιολόγος - ξεναγός, ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού της Μουσειολογίας του Α.Π.Θ.
Μετά την πρώτη υλοποίηση, το θεατρικό εργαστήριο εφαρμόστηκε άλλες δυο φορές, στο πλαίσιο συμμετοχής του Μουσείου σε εκδηλώσεις άλλων φορέων, Συγκεκριμένα, υλοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2011 για παιδιά μη-Ρομά 10 – 12 ετών στις Μέρες Έκφρασης και Δημιουργίας των Φίλων του Ιδρύματος Μ. Μερκούρη. Επίσης, εφαρμόστηκε για μικτή ομάδα παιδιών (Ρομά και μη-Ρομά) στη Γιορτή Πολυγλωσσίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, τον Ιούνιο του 2013. Βασική επιδίωξη και στις δυο περιπτώσεις ήταν η βιωματική προσέγγιση της πολυπολιτισμικότητας στο Βυζάντιο αλλά και στο παρόν.

Περισσότερα Άρθρα...